Phase 1 Part 2 – mistä koulutuksessa oikein on kyse?

Mistä koulutuksessa oikein on kyse?

Pian fysioterapeutiksi valmistumisen jälkeen aloitin PT-ohjauspalvelut fysioterapeutin työn ohessa. Olen tehnyt kuntosaliohjauksen puolella epäsäännöllisesti työtä vuodesta 2001 alkaen, mutta tällä kertaa tilanne oli kuitenkin täysin aikaisemmasta poikkeava – teoriatietoa oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja asiakaskunta myös kovempaa treenaavaa kuin aikaisemmin. Välittömästi PT-ohjausten alettua huomasin kuitenkin merkittäviä tekijöitä harjoittelijoiden suoritustekniikka-asioissa: virheellisiä suoritustekniikoita ilmaantuikin paljon enemmän kuin olisin kuvitellut ja erityisesti sellaisissa harjoitteissa, joissa en olisi uskonut mitään ongelmaa ilmaantuvan.

Tästä alkoikin välitön analysointi koko kuntosali-ideologiaa kohtaan. Pian analysoinnin alkamisen jälkeen huomasin tiettyjä toistuvia kaavoja tietyissä harjoitteissa, ja tätä kautta paikantuikin tarkkaan selittävät tekijät näiden kaavojen taustalle.

Suoritustekniikkavirheet – sopimattomat harjoitteet vai toiminnallinen ongelma?

Helpoin tapa edetä suoritustekniikkavirheiden kanssa on vaihtaa harjoitetta – vaihdetaan harjoitetta niin pitkään, että löydetään sopiva harjoite, jossa suoritustekniikka onnistuu täydellisesti. Ja tämä on samalla tyypillisin tapa edetä, jos vastaan tulee ongelmatilanteita. Toinen vaihtoehto on perehtyä vaivan alkuperään – miksi suoritustekniikka ei onnistu? Ja tämä on huomattavasti haasteellisempi polku – mutta samalla myös antoisampi.

Suoritustekniikkavirheiden taustalla voi olla huomattava määrä erilaisia selittäviä tekijöitä: lihasheikkous, liikkuvuusongelmat, motorisen kontrollin häiriöt, lihasepätasapainot, paikalliset lihastoimintahäiriöt sekä virheelliset liikemallit. Käytännön kokemukseen pohjautuen näistä tekijöistä on yksi, joka on ilmaantunut kohdallani tulleissa ongelmatilanteissa jokaisen harjoittelijan kanssa – tukilihasrakenteissa ilmaantuva heikkous. Heikkoustilanne syntyy väistämättä epätasapainoisen kuormituksen seurauksena – lihasepätasapainon seurauksena syntyy aina heikompia ja vahvempia lihasrakenteita, ja mitä pidempään tilanne jatkuu sitä voimakkaammaksi eroavaisuus kasvaa.

Koulutuksen sisältö ja tarkoitus:

Koulutuksessa perehdytään tarkkaan keskeisimpiin tukilihasrakenteisiin, näiden kuntouttavaan sekä vahvistavaan harjoitteluun sekä kuntosaliharjoitteiden suoritustekniikoiden analysointiin. Kerron tässä koulutuksessa siis sen, mitä itse teen työkseni tällä hetkellä joka päivä! Koulutuksessa ei varsinaisesti läpikäydä tuki- ja liikuntaelinongelmiin soveltuvaa omatoimista kuntoutusohjelmaa. Nivel- ja lihasperäiset kiputilanteet tulee aina tutkituttaa terveydenhoitoalan asiantuntijoiden (esim. fysioterapeutit, osteopaatit sekä lääkärihenkilökunta) kautta ja kuntouttaminen hoidetaan tarkkaan tilanteen mukaan. Koulutus keskittyy enemmän tukilihasrakenteiden heikkouksien kartoittamiseen, omatoimiseen vahvistamiseen sekä kuntosaliharjoitteiden suoritustekniikkavirheiden korjaamiseen.

Kenelle koulutus soveltuu?

Tämä koulutus poikkeaa hieman muista Phase- koulutuksista: aikaisempi koulutustausta on välttämättömyys! Taustaksi riittää PT/liikunnanohjaaja/hierontakoulutus (tms. koulutus, johon sisältyy anatomian perusteiden läpikäynti). Koulutus siis sisältää runsaan määrän anatomiaa sekä fysiologiaa. Netistä löytyy tällä hetkellä paljon (korkeasti koulutettujen, mutta valitettavasti myös kouluttamattomien) asiantuntijoiden esityksiä erilaisten harjoitusliikkeiden osalta, ja näiden ohjeiden avulla voi hyvinkin osua oikeaan tietyissä tapauksissa. Tämän koulutuksen tarkoituksena on kuitenkin eri – haluan, että jokainen osallistuja oikeasti ymmärtää mistä tämän viikonlopun aikana on kyse. Ja tähän tarvitaan anatomian ymmärtämistä – kuntosaliharjoitteet pohjautuvat kuitenkin yksinkertaistettuna nivelten liikeratojen läpikäyntiin. Pelkkää anatomian luentoa viikonloppu ei kuitenkaan ole: tämä koulutusviikonloppu suoritetaan pelkästään kuntosalin puolella, eli koko viikonloppu rakennetaan puhtaasti käytännön harjoitteiden ympärille! Tästä syystä riittävä pohjatieto on välttämättömyys!

Koulutukseen pääsee mukaan 5 osallistujaa samasta syystä. Ohjaan jokaiselle osallistujalle jokaisen harjoitteen kädestä pitäen. Haluan, että jokainen todella oppii ja osaa nämä asiat koulutuksen jälkeen – ainakin perusideologian osalta!

Ei pohjakoulutusta? Ei huolta!

Rakennan kesän aikana Phase 1 Part 2- päiväkoulutukset, ja nämä rakentuvat hieman helpomman kaavan ympärille – eli keskittyen pelkästään harjoitteisiin ja harjoitteiden analysointiin. Näiden koulutusten sisällön pohdin huomattavasti helpommaksi, ja näihin ei tarvita erillistä pohjakoulutusta. Näiden koulutusten avulla kuka tahansa voi analysoida omia harjoitustekniikoita sekä kehittää omaa tukilihasrakennetoimintaa (oman taidon mukaan). Ilmoitan näiden koulutusten aikataulusta myöhemmin kesän aikana!

Yhteenveto – paljon asiaa luvassa!   

Miksi soutuharjoitteet kohdentuvat lapaväli- ja hauisalueisiin, miksi rintaliikkeet eivät kohdennu rintalihasrakenteisiin, miksi vipunostot sivulle sattuvat olkaniveliin, miksi hauiskäännöt kuormittavat pääasiassa kyynärtaivealuetta, miksi alaselkä menee pumppiin maastavedon aikana, miksi jalkakyykky ei tunnu pakaroissa tai suorin jaloin maastaveto reiden takaosassa, miksi lankku sattuu alaselkään ja miksi kädet eivät ojennu suoraksi Push Down- harjoitteessa – näihin (ja moneen muuhun vastaavaan kysymykseen) saat vastauksen tämän viikonlopun aikana.

Sekä ohjeet, miten korjaat tilanteen.

Jukka Räsänen

Fysioterapeutti, urheilufysioterapeutti, koulutettu/urheiluhieroja ja liikunta-alan kouluttaja

Jätä kommentti

5 × one =

0
    0
    Ostoskori
    Ostoskorisi on tyhjäSiirry kauppaan