Hierontapalvelut

Huoltava hieronta, sekä liikuntalajia tukeva urheiluhieronta

Tarvitsetko hierontaa?

1) Teetkö fyysistä työtä?

2) Harrastatko aktiivisesti fyysisesti kuormittavaa liikuntaa?

3) Oletko kiinnostunut oman fyysisen hyvinvoinnin kehittämisestä?

4) Onko Sinulla lihas/nivelkipuja?

Jos vastasit johonkin kohtaan kyllä: Tarvitset hierontaa!

Hierontapalveluista hyötyy jokainen lihashuollosta kiinnostunut! Hieronta on erityisen tärkeää fyysistä elämäntyyliä viettäville!

Mitä on perinteinen hieronta?

Perinteisellä hieronnalla tarkoitetaan huoltavaa hierontaa! Perinteisen hieronnan tarkoituksena on paikantaa ylijännittyneet lihasrakenteet, ja rentouttaa nämä alueet takaisin normaalitilanteeseen!

Tarjoamani perinteinen hieronta sisältää systemaattisen lihasrakenteiden läpikäynnin hoidettavalle alueelle! Lihasrakenteet käydään läpi kokonaisuudessaan lähtökohdasta kiinnityskohtaan – tällä tavalla suoritettu läpikäynti mahdollistaa käytännössä jokaisen ylijännitysalueen paikantamisen, ja hoidon kohdentamisen juuri näille alueille!

Perinteinen hieronta soveltuu erityisesti arkikuormituksista palautumiseen. Arkikuormituksia ovat käytännössä kaikki arjen kautta syntyvät ylijännitystilanteet! Arjessa syntyvät ylijännitystilanteet liittyvät tyypillisesti työolosuhteisiin (toistotyöskentely ja staattinen työskentely, esim. istumatyöntekijät, kosmetologit/parturi-kampaajat, rakennustyöntekijät jne.)

Mitä on urheiluhieronta?

Urheiluhieronnalla tarkoitetaan kenen tahansa tavoitteellisen kuntoilijan tai kilpaurheilijan lajivaatimuksien pohjalta rakennettua hierontamuotoa.

Urheiluhieronnan sisältö (otteet, käsittelyvoimakkuus, ja käsiteltävät alueet) toteutetaan optimaalisesti lajin, sekä harjoittelukauden mukaan. Tietyt otteet ja tietyillä tavoilla suoritetut hierontatekniikat voivat esimerkiksi olla kiellettyjä lähellä kilpailusuoritusta, ja sama tilanne pätee harjoituskaudella, jos hieronta suoritetaan kesken harjoitusjaksoa!

Urheiluhieronnan tavoitteena on edistää kuntoilijan, sekä urheilijan suorituskykyä lihas- ja nivelrakenteiden hoitotoimenpiteiden avulla. Urheiluhieronta ajoitetaan optimaalisesti suhteessa harjoituskauteen (hieronta voidaan toteuttaa myös treenipäivänä)! Urheiluhieronnan aikataulutus toteutetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa – hierontapäivät ajoitetaan suhteessa treeni- ja kisakalenteriin!

Tarjoamani hierontapalvelut

Oma hierontapalveluni keskittyy varsin yksinkertaiseen ideaan: pyrin paikantamaan ylijännittyneen kudoksen, ja tämän jälkeen kudos rentoutetaan hierontatekniikoiden avulla!

Hierontaan hakeudutaan käytännössä kolmessa erillisessä tilanteessa: 1) Lihaskiputilanne, 2) Lihashuoltotarve, tai 3) Urheiluhieronta. Lihaskiputilanteissa keskeisin tavoite on kiputilanteen poistaminen hieronnan avulla – toisinaan hieronta ei kuitenkaan ole sopiva hoitomuoto kiputilanteen korjaamiseksi! Näissä tilanteissa voi olla kyseessä ns. toiminnallinen häiriötilanne, ja hoitomuoto löytyy fyysisen harjoittelun puolelta. Lihashuoltotilanteissa käsittely keskittyy lihasrakenteiden läpikäyntiin. Ja urheiluhieronnan sisältö rakentuu tilanne/tapauskohtaisesti!

Oma käsittelyvoimakkuus määräytyy hoidettavan kudoksen reaktion mukaan, ja omat käsittelytekniikat pohjautuvat aina fysiologiaan (esim. hierontanopeus, voimankäyttö, sekä otteet)!

Työskentelen pelkästään käsilläni! Tämän ansiosta tiedän tarkkaan, miten kudos reagoi käsittelyyn (kevennän voimakkuutta,jos kudos supistuu vastaan)! Esim. laitteiden tai apuvälineiden avulla ei voi mitenkään tietää kudoksen reagointia. Kudos reagoi refleksimäisesti liian voimakkaaseen paineeseen, ja refleksimäinen reagointi tarkoittaa aina vastareaktiota – ja tämä tarkoittaa kudoksen supistumista vastaan. Tässä tilanteessa hyödynnetystä hierontakäsittelystä ei ole hyötyä – pahimmillaan tällä tavalla suoritetusta käsittelystä on päinvastoin haittaa (kudos on entistä jännittyneempi).

Kuinka usein hierontaan?

Hieronnan hoitoväli määräytyy puhtaasti oman kudosrakenteen, arkikuormituksen, ja omien hoitotoimenpiteiden kautta! Tyypillisin hoitoväli on rakentunut omien asiakkaiden kanssa noin kuukauteen – mutta hoitoväli voi olla pidempi, tai lyhyempi!

Hoitovälin selvittäminen onnistuu parhaiten testaamalla – jos kudokset ovat aggressiivisen kipeät suhteessa edeltävään hierontakertaan, on hoitoväli liian pitkä. Jos kudokset ovat taas täysin rennot ja kivuttomat, voi hoitoväli olla liian lyhyt. Pienet yksittäiset kipureaktiot ovat paras merkki sopivasta hoitovälistä!

3-4 viikon hoitoväli on ollut sopiva erityisesti istuma/näyttöpäätetyöskentelijöille! Urheiluhieronnassa hoitoväli voi olla joskus huomattavasti tiiviimpi – esimerkiksi fitness/kehonrakennuskisoihin tähtäävällä kisaajalla hoitoväli voi olla kerran viikossa!

Valmiit hierontapaketit

Valmiit hierontapaketit = valmiiksi eri tilanteisiin kohdennettuja ja suunniteltuja hierontakokonaisuuksia! Paketit ovat rakentuneet omien työvuosien aikana asiakaskokemusten kautta ja suoraan kuormitusfysiologiaan, sekä toiminnalliseen ja rakenteelliseen anatomiaan pohjautuen!

Valitse listalta sinun tilanteeseen parhaiten soveltuva kokonaisuus, ja ilmoita tämä ajanvarauksen yhteydessä! Saat suoraan sellaisen hierontakokemuksen, josta on eniten hyötyä juuri sinun tilanteessasi!
1. Näyttöpäätetyöskentelijät

2. Kuntosalitreenaajat