Alavartalon kiertoharjoitteet (lantiokorin kierto äärivenytyksessä)
Alavartalon kiertoharjoitteet ja lantiokorin kierto
Alavartalon kiertoharjoitteet (lantiokorin kierto äärivenytyksessä)
Alavartalon kiertoharjoitteet ja lantiokorin kierto

EXTRABLOGI: Vielä yksi huomioitava tekijä

Vielä yksi huomioitava tekijä!

Nyt tulee mielenkiintoista tekstiä! Varsinkin kaikille oman kehon toiminnasta kiinnostuneille treenaajille, ketkä haluavat etsiä itsestään heikkouksia – ja tehdä näistä vahvuuksia! Huomasin eilisen kirjoituksen kuvia analysoidessa pienen virhesuorituksen omassa toiminnassa, ja tämä virhesuoritus on suoraan merkki toiminnallisesta heikkoudesta. Aivan mahtavaa! Oma toimintani on rakentunut viimeisten vuosien aikana juuri tämän aihealueen ympärille. Haluan etsimällä etsiä itsestäni niin paljon heikkoja alueita kuin mahdollista, ja syitä on ainoastaan yksi: haluan tehdä näistä heikoista kohdista vahvuuksia!

Noh, mikä se toiminnallinen heikkous sitten oikein on?

Heikkous tulee ilmi ”kierron liikelaajuus”- kohdassa otetuissa valokuvissa. Jos tarkkaan katsot kuvia, huomaat, etteivät varpaani ole harjoitteessa vierekkäin. Ja tämä on juuri se heikko lenkki omalta kohdaltani tässä harjoitteessa!

Mitä tämä tarkoittaa?

Ulkoisesti voisi ajatella, että ”nehän ovat vain varpaat”, tai ”näin sen kuuluu mennäkin”. Mutta ei – näin sen ei pitäisi mennä! Kuvassa pidän molempia polvia ja nilkkoja ojennettuina lukkosuoraksi, tarkoittaa ettei varpaiden eritasoisuus tule polven tai nilkan asentomuutoksesta. Tässä tilanteessa ainoa tämän aiheuttava rakenne tulee lonkkanivel- ja lantiokorialueelta. Tämä tilanne syntyy silloin, kun lantiokorin rotaatioliikettä kompensoidaan lonkkanivelen liikkeellä. Tässä kuvassa on siis tapahtunut oikean lonkan loitonnus ja vasemman lonkan lähennys, ja nämä liikesuunnat kompensoivat rajoittunutta lantiokorin kiertoliikkuvuutta/voimantuottoa!

Eli – jalkateräni ovat eri tasossa vajaan lantiokorin kiertoliikkeen vuoksi! Tämä on ihan äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, etteivät nivelet ohjaudu välttämättä automaattisesti oikealle sijainnille, vaikka kuinka vahva pohja olisi kyseessä. Harjoitteissa pitää keskittyä siihen, mitä tehdään – ja ennen kaikkea pitää tietää mitä tehdään! 

Miten asia korjataan?

Jos keskivartalon toiminta on hallitulla tasolla, on korjaaminen helppoa – sitten vain kierretään lantiokoria vähän enempi, ja laitetaan ne varpaat samalle tasolle! Simple as that! Jos keskivartalon toiminta ei ole hallitulla tasolla, on harjoite järkevintä suorittaa siihen pisteeseen saakka, kuin polvet/varpaat pysyvät vierekkäin. Jos liike ei onnistu ollenkaan, on matka järkevintä aloittaa osaavan urheilufysioterapeutin luota (Tampereella asuvat ja matkaavat ovat tervetulleita vastaanotolleni)!

Varpaiden ja polvien linjaus kiertovaiheessa: Ylimmässä kuvasarjassa (2kpl) kuvattuna 45 asteen kiertokulma, keskimmäisessä kuvasarjassa (2kpl) kuvattuna äärikiertokulma (liikkuvuusharjoittelumielessä), ja alimmassa kuvasarjassa kuvattuna kevennetty polvet koukussa tehtävä harjoite. Vasemmissa kuvissa kuvattuna virhesuoritus, eli polvet/varpaat eivät ole linjassa ja lantiokorin kierto on rajoittunutta. Oikeissa kuvissa kuvattuna korjattu suoritus, eli polvet/varpaat ovat vierekkäin. Pyri oikeanpuoleisen kuvasarjan mukaiseen asentoon jokaisessa toistossa! 

Oma kommentti

Tämän liikesuunnan heikkous on itselläni ollut hyvin tiedossa, ja esimerkiksi askelkyykkyjen tekeminen on kokenut lievästi sanottuna evoluution tämän asian opettelun kautta. Oman lantiokorin keskeisin heikko liikesuunta on juurikin lantiokorin kierto, ja kyllä – lantiokorin kierto oikealle puolelle (juuri se liikesuunta, joka näkyy kuvassa). Lantiokorin kiertosuuntaiset ongelmat tulevat tyypillisesti käytännössä esiin esimerkiksi mainittujen askelkyykkyjen kautta (askelkyykyt eivät tunnu missään, askelkyykkyjä ei ole ”mukava” tehdä, tai ei ole mitään hajua, miten askelkyykkyjä pitäisi tehdä). Kuntosalin ulkopuolella tämä voi näkyä mm. päivittäisissä toiminnoissa (mm. rappusia laskeudutaan aina toinen kylki edellä alaspäin, selinmakuulla makoillaan aina jalat ristissä ja toinen jalka on aina päällimmäinen, istuessa toinen jalka on aina toisen jalan päällä, tai kävellessä jalkaterät eivät ohjaudu symmetrisesti suoraan eteenpäin).

Oma suositus näiden suhteen on aina tämä: jos löydät itsestäsi jotain korjattavaa, korjaa se! Vaikka asia olisi kuinka pieni, ja vaikka mikään ei olisi rikki, korjaa silti se. Meidän kehon toimintakyky koostuu sadoista pienistä tekijöistä, ja yhden toimintahäiriö näkyy aina muissakin rakenteissa. Jos haluat oikeasti olla paras versio itsestäsi, ovat nämä parasta, mitä kohdallesi voi sattua!

Sitten jatketaan matkaa ensi viikon keskiviikkona!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

thirteen − 12 =